tirsdag 4. januar 2011

Jeg ønsket meg så veldig ett nytt spisestuebord.....

Slik gikk det til at det ble ekstrem make over av min gamle spisestue...
Jeg hadde lenge gått og siklet etter ett kjempefint spisestuebord på Janisse i Sandefjord...
Det var kjempestort, både lengden og bredden var alt for stort for vår stue...
Dessuten var pengesummen på bordet litt i meste laget for hva jeg kunne forsvare for ett bord....

Jeg fant ikke noe annet som kunne matche det jeg hadde lyst på heller...
Da kom jeg på at jeg ville forsøke å pusse opp min gamle spisestue. (hvis jeg ikke ble helt fornøyd ville jeg plassere den på hytta).
På byggmaker gikk veien, der traff jeg en hyggelig gammel mann. Han syntes det var litt rart at jeg skulle bruke utvendig kledning til å lage bord av. Men han var snill og kappet alle ti fjølene i riktig lengde for meg..(da var det jo bare å skruve fjølene fast i platen på det eksisterende bordet)
Så bar det til malingsavdelingen, her ble det kjøpt interiørbeis i farve drivved, matt lakk og maling, farve eggehvit til beina på bord og stoler. (en svakhet med meg , er at når jeg går i gang med mine prosjekter, så gir jeg meg ikke før jeg er ferdig, holder på  til jeg stuper..)
Det gamle brune bordet fikk først litt puss, så tre strøk med maling, før det ble pusset ned for å få en slitt look.
Fjølene ble skrudd fast fra undersiden, slipt,noen slag med hammeren (for å få noen "bulker"),beiset, slipt,lakket,slipt og lakket. Vips så var bordet ferdig. (en annen "bivirkning" av make overen var at vi fikk 4 ekstra sitteplasser rundt bordet).
Så var det stolene sin tur. På malingsbutikken sa de at det var helt umulig å få interiørbeisen til å sitte fast på kurvmøbler, jeg tok sjansen allikevel. Gikk glatt som smør det, med to strøk beis og hvitmaling på det som før hadde vært brunt, ble stolene også mange hakk bedre. Kjøpte sofaputer til stolene, på Home and Cottage, som jeg sydde bånd på. (disse ble jeg bare sånn passe fornøyd med, men de kan jo enkelt byttes ut med andre puter.

Desverre var dette i oktober, det var før jeg hadde begynt å blogge. Derfor var jeg nok ikke like bevisst som jeg er i dag, når det gjaldt fotograferingen. Jeg har derfor ikke noe "før" bilde av bordet, bare av stolene.....
Her er iallefall resultatet... (Ble så fornøyd, så det drøyer nok ei tid før det havner på noen hytte;)









Ha en fin kveld
og nyt de gode øyeblikkene!
Klem fra
Ann Kristin

2 kommentarer:

  1. Helt knall ble bordet altså!!! Har sett noen gjort akkurat det samme i ettertid faktisk:)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for superhyggelig kommentar hos meg! Du er jo også superhandy!! ;-) Så bra navn du har på bloggen, her hjemme er det også en slags god blanding av hummer og kanari! Ha en finfin kveld! :-)

    SvarSlett

Jeg blir glad om du legger igjen gode, snille komentarer;)