tirsdag 7. desember 2010

Adventskalenderen: Luke nr 7. 7 desember

Nissejenta mi........
Mi egen lille "nissejente" bor så veeeldig langt unna....
(ho er egentlig ikke så lita da. 24 år, men alikevel alltid mammas lille jente vettu)
Hun skal ikke komme hjem til jul i år...
Når hun nå har lært meg å blogge, kom ideen om denne adventskalenderen, hvor jeg, hver dag i adventstiden legger inn ett nytt bilde fra mammas julekroker. Slik kan vi sammen "dele" litt av herandres hverdag, selv om avstanden er stor..



 Nissejenta har fått plass, sammen med hjemmelagde kremmerhus, på det hjemmelagde rakvedspeilet. (les drivved).
Rakved er dessverre mangelvare langs Vestfoldkysten...
Derfor fikk min mor og far oppdraget med å ta med ordentlig trøndersk rakved i sommer da de var på besøk. (der det mysser av dette fine materialet)...
Og vips, på en to tre...Så hadde jeg fått meg ett lekkert speil som ingen andre har maken til...
Du trenger bare 4 planker rakved, ett gammelt speil (med ramme er det enkleste) og 8 skruver.
2 skruver i hvert hjørne(fra baksiden), så har du på 10 minutter ett lekkert speil.


 Kremmerhus:
Du trenger. Pappkartong, decopage, limpistol, fine servietter, blonder og tynn ståltråd.
Klipp til den størrelsen du vil ha, lim sammen kremmerhuset, lim på det ytterste laget av servietten, lim på hanken av ståltråd, lim ltil slutt på blonden.
Synes de er så dekorative og fine at jeg gjerne har de fremme hele året jeg...
Ha en fin kveld.
NB! Go klæm te nissejenta i Stjørdal

1 kommentar:

  1. Så koselig da nissemor!:) I dag er jeg endelig ferdig med en eksamen, så nå sitter jeg å psyker meg opp til å begynne å lese på den neste(har begynt litt før altså:)), siste innspurten er alltid intens for min del. Har nettopp sittet å lest igjen pensumet vi fikk i dag - måtte bare for å roe meg ned litt, få det ut av hodet- og jeg er ganske sikker på at det gikk vegen:) heldigvis!

    Jeg har også pyntet med litt rødt i år, og selv om det ikke er nisser med i bildet så ble det koselig:) Nissene får bo hos deg og mormor enn så lenge, men hvem vet - kanskje er julemodusen kommet enda et hakk lenger til neste år??:)

    Får vel slenge ut et innlegg litt seinere i uka, så du får se:)

    Ps. Havets-Rakved er aller finest! Den jeg finner på stranda her er ikke like finslipt den heller.......men mange fine, hvitvaksa greiner finnes her da!:)

    SvarSlett

Jeg blir glad om du legger igjen gode, snille komentarer;)